ابتکاری نو در مسیر تعامل بهتر در فضای نمایشگاهی رویداد همافزایی مدیریت ایران
میزهای تعاملی، جایگزین غرفههای خالی
حضور در نمایشگاهها و تلاش برای شبکهسازی، گسترش ارتباطات و پیدا کردن رابطهای مناسب برای ترتیب دادن مذاکرههای B2B از مهمترین هدفها برای کسب و کارهاست. بررسی راههای همکاری و پاسخ به نیاز مشتریان جدید و در نهایت انعقاد تفاهنامههای همکاری و قراردادهای فروش محصولات و ارائه خدمات از مهمترین اهدافی است که حضور در نمایشگاهها را برای هر کسب و کاری جذاب میکند.
بسیاری از مدیران شرکتها و بازاریابهای تخصصی وقتی در نمایشگاههایی با حضور برندهای مشهور و سرشناس حاضر میشوند، با شناختی که از توانمندیها و ارزشهای هر برند دارند با هدفی از قبل مشخص شده از بخشهای مختلف نمایشگاه بازدید میکنند و به غرفهها سر میزنند. بازدیدکنندگان تخصصی در چنین نمایشگاههایی معمولا در پی بهروزرسانی شناخت خود نسبت به شرکا و برندهای مطرح و ریشهدار بازار هستند. اگر هم برای مذاکره و امکانسنجی همکاری جدید پا به غرفه خاصی برای تعامل و گفتگو بگذارند معمولا دو طرف عرضه و تقاضا از ابتدای مذاکره با شناخت قبلی نسبت به قابلیتها و نیازهای یکدیگر سراغ اصل موضوع میروند و اغلب به نتیجه میرسند. معمولا چنین نمایشگاههای خلوت است و بازدیدکنندگان تخصصی خود را دارد. غرفهدارها آموزشدیده هستند و خیلی خوب میدانند کدام طیف از بازدیدکنندگان را باید برای گفتوگوی بیشتر به غرفه دعوت کنند. مراجعان هر غرفه طیف مشخصی را تشکیل میدهند و تقریبا برای هر کسی – خواه بازدید کننده باشد یا غرفه دار – هدفها و چرایی حضورش در نمایشگاه، روشن و واضح است.
این در حالی است که وقتی به معماری، چیدمان غرفهها و صحنهآرایی صورت گرفته برای برپایی بیشتر نمایشگاههای معرفی توانمندیها و محصولات شرکتهای تازه تأسیس و استارتآپی نگاه میکنیم، بهویژه در مورد مجموعههایی که علیرغم توانمندی فنی هنوز به برندهای مشهور حوزه خود تبدیل نشدهاند، شاهدیم که در بیشتر موارد شیوه غالب در برگزاری نمایشگاه با الگوگیری از نمایشگاههای تخصصی برگزار میشود. آن هم با کمترین نوآوری و خلاقیت به منظور کمک به رفع نیازهای این شرکتها که عمدتا تازه تأسیس بوده و هنوز نشانهای تجاری اسم و رسم داری برای تعامل با مشتریان خاص محسوب نمیشوند. در چنین شرایطی بازدیدکننده تخصصی حوزه وقتی وارد نمایشگاه میشود، غرفههای بزرگی را میبیند که جوانانی خلاق در کسبوکارهایی نوپا را در خود جای دادهاند، اما برند آنها و محصولات و خدماتی که آنها ارائه میدهند را نمیشناسد. از طرفی غرفهداران حاضر در این مجموعههای مردمی که تجربه عمیق برندهای مطرح جهان در جذب طیف مشخصی از بازدیدکنندگان را ندارند، به واسطه چیدمان خاص غرفهها و فاصلهای که میان بازدیدکنندگان و غرفهداران ایجاد شده قادر به برقرار ارتباط با نمایندگان بازارهای جدید یا همان مشتریان بالقوه خدمات و محصولات خود نیستند.
اکنون اتفاق مثبتی که در نخستین رویداد همافزایی مدیریت ایران افتاده این است که مدیران و تصمیمسازان بازدیدکننده با معماری تحول یافته و ابتکاری در چیدمان بخش نمایشگاهی رویداد روبهرو خواهند شد. از آنجا که مدیران مدعو در نمایشگاه با طیف وسیعی از گروهها، شرکتها و نهادهای مردمی توانمند روبهرو میشوند که هنوز برند شناخته شده و مشهوری نیستند اما ظرفیتهای بزرگی برای حل مشکلات کشور را دارند، به جای در نظر گرفتن غرفههای بزرگ، با میزهای کوچکی در فضای نمایشگاه جاضر شدهاند که هر کدام به یک شرکت، موسسه، مجموعه یا نهاد برآمده از مردم اختصاص یافته است. به این ترتیب با ابتکاری ساده، وسعت بالا و گاه غیر ضروری نمایشگاهها که مدت زمان بازدید را بالا میبرد و احتمال مواجه نشدن با بسیاری از فناوران نوپا را ناخواسته سبب میشد کنار گذاشته شده است. از طرفی همواره در نمایشگاهها شاهد بودهایم که در بسیاری از غرفهها به واسطه مساحت و فضای زیاد، حجم زیادی از ابزارها و وسایل غیرضروری به نمایشگاه آورده میشود که علاوه بر پیچیده شدن اداره غرفه، نوعی فاصله نامحسوس میان غرفهداران و بازدیدکنندگان ایجاد میکند که همین امر چابکی لازم برای برقراری ارتباط سریع و موثر میان دو طرف عرضه و تقاضا را در نمایشگاه سلب میکند.
دبیرخانه برگزاری رویداد همافزایی مدیریت ایران با بررسی تجارب نمایشگاههای متعدد، ضمن در اختیار قرار دادن میزهای گفتگو و مذاکره برای هر کسبوکار به جای فضای غرفههای رایج، در نظر دارد فرصت بیشتری برای آشنایی بازدیدکنندگان با محصولات و خدمات هر کسب و کار ایجاد کند. از طرف دیگر با در نظرگرفتن لیدرها یا راهبرانی متخصص در نمایشگاه، نوعی تور بازدید اختصاصی برای هر یک از مدیران مدعو بازدیدکننده در نمایشگاه در نظر گرفته است تا از زمان حضور آنها در نمایشگاه در جهت آشنایی با توانمندیهای مجموعههای مردمی به نحو احسن، به نفع گروههای حاضر و در نهایت در جهت کمک به حل مؤثر چالشهای کشور بهرهبرداری شود.
به این ترتیب امید میرود با الگوی جدیدی که در طراحی بخش نمایشگاهی این رویداد در نظر گرفته شده است، ضمن افزایش راندمان فعالیت غرفهداران و بازدیدکنندگان در نمایشگاه، کیفیت تعامل میان دو سوی عرضه و تقاضا بهبود جدی یافته و به تجربه مؤثر جدیدی برای برگزاری نمایشگاهها در حوزههای نوآوری و ارائه دستاوردهای نوین بدل شود.
اختتامیه رویداد «همافزایی مدیریت ایران» برگزار شد؛
رویداد ملی «مجلس تحول و نوآوری» در حاشیه «رویداد همافزایی مدیریت ایران» افتتاح شد.
پلتفرم «مدرسه همافزا» رونمایی شد
حضور سرزده رئیسجمهور در «رویداد همافزایی مدیریت ایران»
استقبال دولتیها از دستاوردهای مردمنهادها/ دومین روز «رویداد همافزایی مدیریت ایران» بهپایان رسید